Hlavne menu We are sorry, but magazine AMMO is suspended. Here is just read-only access to the articles archive. Some features are removed because they were outdated, pointless in read-only (voting and pools), or it was missused by spammers (comments) etc. Now the webpages aren't maintained so when something will get broken most probably it won't be fixed at all. If you liked our magazine then please make donation with paypal so we can pay for traffic on this server.

TOP Hry
01 Dyna Blaster 193 bodov
02 Mafia 171 bodov
03 Counter Strike: Condition Zero 170 bodov
04 Command and Conquer: Generals 166 bodov
05 Warcraft III:Frozen Throne 165 bodov
06 Elasto Mania 114 bodov
07 GTA III 111 bodov
08 Bulanci 93 bodov
09 Neighbours from Hell 2 90 bodov
10 Call of Duty: United Offensive 73 bodov
11 Carmagedon 72 bodov
12 Return to Castle Wolfenstein 68 bodov
13 Need for Speed - Porche 67 bodov
14 Call of Duty 65 bodov
15 BomberMan 62 bodov
Najnovsie clanky
Kvalitné služby podľa skúseností iných - TopSlužby.sk
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka 2. časť
Neverwinter nights
Children Of Bodom-Hatebreeder
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Kult Duny - 5. časť (Filmy, Hry)
Dobré ráno. (morc certa, hora incerta...)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Stretnutie Spoločenstva Tolkiena
GRAVE DIGGER – Knights Of The Cross
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka
Jackass
Vsetky clanky
Airsoft - Specnaz [4 clanky]
Básne [6 clankov]
Fantázia [4 clanky]
Filmy a DVD [51 clankov]
Hardware [10 clankov]
Hry [170 clankov]
AArgon
Bloodrayne
Bulanci
Call of Duty
Call of Duty: United Offensive
Command and Conquer: Generals
Counter Strike: Condition Zero
Fellowship Of The Ring
HALO: Combat Evolved
Half-Life 2
Homeworld 2
Jurassic Park: Operation Genesis
Kuramatic
Lionheart – Legacy of Crusader
Need for Speed Hot Pursuit 2
Neighbours from Hell 2
Neverwinter nights
Painkiller
Pitfall: The Mayan andventure
Prince of Persia – Sands of Time
Quake 2 D-Day
Red Faction
Red Faction 2
Ricochet Xtreme
Rune
The Thing
Tom Clancy`s Rainbow Six 3: Raven Shield
UNREAL 2 - The Awakening
Warcraft III: Reign of chaos
Warcraft III:Frozen Throne
Woodruff and the Schnibble of Azimuth
Worms 3D
viac...
Hry, návody [6 clankov]
Hudba [8 clankov]
Internet [7 clankov]
Knihy [6 clankov]
O AMME [4 clanky]
Pandemonium [10 clankov]
Poviedky [14 clankov]
Programy [18 clankov]
Rôzne [8 clankov]
Technické [3 clanky]
Úvahy [8 clankov]
Výuka [50 clankov]
Zábava [5 clankov]
Zdravie [15 clankov]
Celkovy pocet clankov: 407
Conflict: FreeSpace 
Hry | Dna 30.3.2001 | Frenky + Censored | 3 znamky, priemer 1.00 | 4860 videni | 906 WAP videni

CONFLICT: FREESPACE
Zdravím všetkých, ktorí sa dočítali až sem. Nuž, je to tak,
starý Frenky sa vrátil do Amma. Ha, je to trochu čudné písať
s diakritikou (kto už dnes píše s diakritikou), takže ak niekde
bude chýbať dĺžeň alebo mäkčeň... no proste hej, dáko to už
prežite. (Vlastne by to mal prežiť Censored :-)

...niekde vo vesmíre... ...pilot žmýka zo svojej mašiny, čo
sa len dá. V panickom strachu sa stále obzerá naokolo a popritom
kontroluje stav lode - jeden motor úplne v prdeli, druhý zatiaľ
drží... "Panebože. Zabili všetkých! Nezostalo vôbec nič..." Po
pár minútach pilot konečne doletí k nejakej vesmírnej stanici...
(viď. obrázok) "Prosím, identifikujte sa." "Preboha, rýchlo
stadiaľto zmiznite! Bože! Nikto zo stanice v Deneb systéme to
neprežil. Za chvíľu budú aj tu! Kristepane! ZMIZNITE STADIAĽTO!"
"Pilot, pilot! Ukľudnite sa! Máte značne poškodený pravý motor.
Zaútočili na vás Vasudani?" "Nie! Je to niečo
neidentifikovateľné, nedá sa to zamerať a musí to mať nejaký
ochranný štít. Je to VEĽKÉ a je toho VEĽA! IHNEĎ STADIAĽTO
VYPADNITE!!" vychŕlil zo seba pilot. Zrazu sa za jeho strojom
začalo otvárať niekoľko hyperpriestorových brán a po chvíli ešte
1 dosť veľká (viď. obrázok). "Ó - PANE - BOŽE! Je už neskoro!
"O chvíľu sa za ním objavilo niekoľko zvláštnych lodí (zjavne
určených na boj zblízka) a začali si konať svoju povinnosť.
"Kriste! Nie, nie, nieeeeeeeee, aaaaaaaaaaaaaa" (viď. obrázok
:-) A potom je len šumenie...

CONFLICT: FREESPACE (THE GREAT WAR)
alebo aj
DESCENT: FREESPACE

Asi takto nejako prebieha úvodná animácia, ktorá vás ako tak
zasvätí do problematiky FreeSpacu. Z neskorších misií a animácií
sa dozviete celú pravdu... Kde bolo tam bolo, bol raz vo vesmíre
1 národ (nejakí Ancientists). Samozrejme, postupom času
a evolúciou sa vyvinuli na tak vysokú technickú úroveň, že
objavili Hyperpriestor. (Globálne je to v podstate 1 - rozmerná
sústava [vzdialenosť medzi vstupným a výstupným bodom], v ktorej
sa cestuje rýchlosťou svetla, ale lokálne existujú všetky 3
rozmery, pričom čas plynie oveľa pomalšie :-) Tomuto objavu sa
veľmi potešili a začali s kolonizáciou nielen priľahlého vesmíru
(ako aj neskôr Ľudia [klasická osnova každej druhej dnešnej
hry]). Samozrejme narazili na 2. rasu (Shivani), dosť
inteligentnú na odpor. Nastali rôzne spory o neobývané planéty,
ale aj o planéty už obývané, čo vyústilo do otvorenej vojny.
Skončilo to asi tak, že Shivani vyvinuli obrovský kolos - Lucifer
- ničiteľ, proti ktorému nemali najmenšiu šancu. Ich vedci síce
vymysleli taktiku "ako na Lucifera", ale bola im už prd platná,
keď bol rovno pri ich domovskej planéte. Tak; Ancientists sú už
minulosťou a keď už tí Shivani majú toho Lucifera, čo keby si
s ním nezaleteli niekam ďalej...
Človek začal kolonizovať vesmír a nejakou nešťastnou náhodou
zablúdil ani nevedno kam a našiel tam ruiny nejakej starej
civilizácie. Z ich pozostatkov sa dozvedel o nejakom
Hyperpriestore - pár pokusov a ... priľahlý vesmír ponechal
minulosti. Samo, že narazil na 2. inteligentnú rasu - Vasudani.
Tí sú približne na rovnakej úrovni ako humanoidi. A história sa
opakuje... No; Intro sa odohráva práve v tom čase, keď je vojna
s Vasudanmi v plnom prúde. Z neho vyplýva, že sa do boja pripojí
3. (doteraz neznáma) rasa (Shivani). Istý čas sa dá odporovať,
ale keď si Ľudia a Vasudani zrátajú straty, rozhodnú sa pre
alianciu. (Shivani totiž obsadili už polovicu z doteraz známeho
vesmíru a čo sa obsadiť nedalo, vyhladili.) Trochu komplikované,
ale už JE TO TADY...

Teraz sa dostávate do deja vy. Začínate ako bežný civil, ale
kvôli potrebe ďalších vojenských pilotov ste išli do armády na
vesmírnu loď Galatea, kde sa robí nábor nových letcov. Začína sa
letecký výcvik (mimochodom, je to strašná sranda, neposlúchať
inštruktora alebo po ňom páliť). Tu sa oboznámime so základným
ovládaním lode, nevyhnutným na prežitie nádhernou grafikou
a spracovaním...

Celá hra sa vlastne delí na kampane (ťaženia) a osobitné
misie (ktoré si môžete sami vytvoriť v editori misií alebo
stiahnuť z Netu), čo umožňuje jej ďalšie rozširovanie. V hre je
síce integrovaná iba 1 kampaň (hra za Ľudí, ku ktorej sa vzťahuje
aj už popísaný dej), ale určite niekde je, alebo bude aj hra za
Vasudanov a Shivanov (prípadne iných).

Kampaň je členená na isté odseky / úlohy (viac misií s istým
cieľom). Misie sú veľmi rôznorodé, napríklad: čistenie cesty
veľkému krížniku, ktorý letí cez asteroidové pásmo; jeho
ochraňovanie pri ceste k tzv. Jump Node (miesto, skadiaľ sa dá
skočiť do hyperpriestoru (subspace) a cestovať rýchlosťou
svetla); sprevádzanie konvoja (proste krytie prdele slabším
a pomalším); zajatie nepriateľského konvoja (kvôli novým
technológiám) a jeho následné dopravenie do bezpečia; skúmanie
/ scanovanie nejakej novej oblasti, neprieteľskej lode, či
nákladu; ničenie častí krížnikov (motory, komunikácia, navigácia,
radary, generátory energie / štítov, laserové veže, raketové
systémy, pristávacie plochy...); alebo nakoniec aj klasické
vyprášenie všetkých nepriateľov z oblasti. Všetko je veľmi živé
a dynamické. Počas misií dostávate rôzne nové príkazy,
odporúčania,... Niekedy, keď je bitevné pole ozaj prehustené
nepriateľmi, počujete ako niekto z vašej letky vrieska o pomoc,
nadáva alebo vás upozorňuje na isté skutočnosti (napr. že
kapitánska loď je už bez štítov a pomaly zlyháva komunikácia),
prípadne vás žiada, aby ste mu kryli chrbát, kým útočí na niečo
väčšie atď. Samozrejme, že vy tiež môžete zadávať rozkazy svojej
letke (niekedy aj iným, ktoré sa pripoja), či v kritickej
situácii privolať pomoc. Niekedy sa v misiách stávajú veľmi
neočakávané situácie - Nieviem ktorá letka obsadila späť nejaký
priestor dobytý Shivanmi a ostal tam po nich dôležitý náklad,
ktorý sme mali transportovať na Galateu. Našli sme tam dokonca aj
staré strážne veže, ktoré nás mali chrániť pred útokom Vasudanov.
Stala sa ale zrada... Niekto preprogramoval veže tak, aby sa
tvárili, že sú naše a začali paľbu, keď sa konvoj dostane do
určitej vzdialenosti, alebo ich niekto prescanuje. To ste mali
počuť tie nadávky pilotov, zmätok a úplnú reorganizáciu misie.

Všetky akcie podfarbujú obstojné zvuky a hudba. (Aj keď
všetci dobre vieme, že vo vesmíre sa zvuk nešíri, ale kto by hral
hru bez zvuku, nie?) Hudba presne vystihuje situáciu na bojisku
(ticho pred búrkou, menšie boje a prestrelky alebo úplná drvenica
= čo môže strieľať, strieľa (obrázky)). Na bojisku tiež počuť
rôzne výbuchy, streľbu, odpaľovanie rakiet, kde tu sa ozve nejaký
ten Wingman alebo sa do rozhovoru zapojí aj letový dispečér
(ktorý sedí v bezpečí, váľa si gule a buzeruje). Komunikácia sa
riadi niekoľkými spôsobmi - cez vyvolané menu (pokec s osobitnou
loďou, pokec s letkou, privolanie posíl, privolanie lode na
doplnenie zbraní (Tie Fighter -> TUG), jej odvolanie atď.) alebo
cez Hotkeys.

Grafika a Engine hry je jedným z prvkov, ktorá ma k počítaču
doslova prikovala (druhým je perfektne prepracovaný dej). (Keď
okolo mňa prvýkrát preletela nejaká stíhačka, len som vyvaľoval
oči.) V menu sa dá nastaviť rôzny stupeň zložitosti zobrazovania,
prípadne sa môžete sami pohrabať v rôznych detailoch. Autori
pekne spracovali prostredie a nebrali ho len ako vzduchoprázdno
- nachádza sa v ňom kadejaký odpad (od tých najmenších čiastočiek
až po veľké časti lodí a vraky, ktoré zostanú po boji),
asteroidy, niekedy nejaké to slnko na pozadí a rôznofarebné
hmloviny a zhluky (Alpha blending). Pekne je ponímaný aj pohyb
- pri otáčaní sú trochu rozmazávané hviezdy. A ako v každej hre,
pri rôznych nárazoch, výbuchoch, kolíziách trasie kokpitom
v doprovode rôznych svetelných efektov a oznamov palubného
počítača... V dnešnej dobe sú už všetky hry založené na objektoch
(ktoré sú zložené z ďalších a ďalších), ale vo väčšine prípadov
je na prvý pohľad viditeľná nedokonalosť. Tu sú však objekty
prepracované takmer až na maximum.
Čo sa týka animácií, musím uznať, že vesmírne scenérie sú
úplne super (hlavne prvá a posledná animácia), ale modely Ľudí
a iných živých bytostí v interiéri sa im nejako nevydarili.
Čo ma na hre milo prekvapilo je, že v úvodnom menu (ešte pred
spustením samotnej hry) si môžete dať otestovať počítač a hra sa
sama nastaví tak, aby ste mali čo najväčší pôžitok z hry pri
vašej konfigurácii systému. Celá tá paráda beží v rozlíšení
640*480 a asi 16 bitoch farieb.

Hrateľnosť FreeSpacu je tiež 1 z jeho silných stránok.
Použitá je síce skoro celá klávesnica aj s kombináciami SHIFT,
ALT, CTRL, ale to sa časom zvládne, prípadne máte možnosť si
urobiť vlastné. Počas letu si môžete pod klávesy F5 až F12 uložiť
rôzne ciele, ich subsystémy alebo aj skupiny cieľov. Pod F4kou sa
srýva niečo ako zápisník hlavných udalostí, takže máte počas
celej hry prehľad o dianí v priestore.
FreeSpace samozrejme ako letecký simulátor podporuje hru na
joysticku, ale tu ma zarazila skutočnosť, že sa mi nepodarilo
rozchodiť ani 1 z 2 joyov. Oba síce fungovali, ale kde tu sa
stalo, že si stroj letel, do ktorého smeru chcel a nikdy nie
rovno. Proste sa správali ako pokazené digitálne, aj keď boli
funkčné analógové a nech som kalibroval a nastavoval koľko chcel,
ani za toho boha to nešlo. U Shadowa to však išlo úplne
bezproblémovo.
FreeSpace podporuje hru cez klasický kábel, lokálnu sieť aj
Internet. (V Multiplayeri som dokonca našiel nejakú zmienku
o mikrofóne [tým som nemal na mysli, že by sa cez neho dalo aj
hrať :-].)


Load a Save je riešený podobne ako pri všetkých leteckých
simulátoroch - máte svoju postavu a po prejdení misie sa to
automaticky zapíše.

Ešte niečo k deju ALEBO Ako sa to všetko skončí... (Vy, ktorí
si chcete FreeSpace zohnať a poriadne zadrviť, preskočte
nasledujúci odstavec).
Bojujete na strane Ľudí už ako zabehnutý pilot (spočiatku
proti Vasudanom). Postupom času však prichádzajú z hraničných
systémov hrozné správy o neprekonateľnej sile Shivanov. Uzavrie
sa s Vasudanmi prímerie a všetky sily sa sústreďujú na hraničné
oblasti a potenciálne miesta útoku. Príde sa však na to, že
bežnými zbraňami sa proti nim bojovať nedá (majú štíty a kvôli
nim sa skoro nedajú zamerať ani vystopovať a neuveriteľne silné
zbrane). Preto sa začína obrovské množstvo výskumov a pokusov,
rôzne útoky na ich transporty a kradnutie technológií... Postupne
sa vyvinú štíty, lepšie zameriavacie, radarové a zbraňové
systémy, nové typy bojových stíhačiek a bombardérov... Bohužiaľ,
je už neskoro nato, aby sa zachránila domovská planéta Vasudanov.
Shivani sa práve sústreďujú na posledný hlavný útok - Zem a potom
postupné rozprášenie zvyškov armády. Pri všetkých takýchto
veľkých operáciách sú riadení z materskej lode - Lucifer - a keď
sa podarí zničiť ten, podarí sa zničiť aj ostatných a zachrániť
tak Zem. Vo voľnom vesmíre je však Lucifer nepremožiteľný, ale
v hyperpriestore, kde nie je možné mať štít, by to teoreticky
vyšlo. Vedci sa preto pustia do práce a vyrobia zbraňové systémy,
ktoré môžu byť aktívne aj v hyperpriestore. Tak, posledná misia
- hop alebo trop; Lucifer si to fičí hyperpriestorom priamo
k Zemi a má ho zničiť posratých 12 stíhačiek za cca 10 minút. Na
veliteľskej lodi, tesne pred vypustením, nám dali posledné
informácie - "Lucifer má 5 generátorov, ktoré ho držia pokope.
Vyraďte ich. Už nie je iná cesta. Nemôžete zlyhať." No, kebyže je
po mojom, Zem by bola už 2 krát zničená :-) Posledné video je
naozaj fascinujúce - z hyperpriestoru sa vynorí iba predná časť
Lucifera a aj tá nakoniec exploduje (viď. predposledný obrázok).
K deju by sa dalo povedať ešte toľko, že nie je voľný, ale
striktne priamočiary (žiadne vetvenia deja alebo pod.). Spočiatku
som si myslel, že voľný je, lebo sa dalo pokračovať aj po
nesplnení istých úloh, ale potom som zistil, že to na priebeh
deja nemá žiadny vplyv.
PS: Trochu literatúry - Ak by som mal analyzovať dej
FreeSpacu, dalo by sa povedať, že témou je vedecko - technický
rozvoj a ideou oslava ľudského rozumu :o) (Už mi z tých
maturitných začína zašibávať.)


Čo dodať za záver? Doteraz (mne) neznáma firma Volition
(spolu s Interplay) si pekne šplhla. Každý, kto je zbláznený do
SCI-FI lietačiek a strieľačiek, si určite Conflict: FreeSpace
(The Great War) musí zahrať.

Minimálna konfigurácia (pri ktorej sa to hýbe): P200, 32 MB R.

PS: Ospravedlňujem sa za nízku kvalitu obrázkov, ale to viete,
mali pôvodne mať len okolo 100 kilo, ale nejak sa to pretiahlo na
1/2 mega, takže to dopadlo takto... Nenechajte si nimi FreeSpace
znechutiť.


Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa
Najnovsie clanky od tohto redaktora