Hlavne menu We are sorry, but magazine AMMO is suspended. Here is just read-only access to the articles archive. Some features are removed because they were outdated, pointless in read-only (voting and pools), or it was missused by spammers (comments) etc. Now the webpages aren't maintained so when something will get broken most probably it won't be fixed at all. If you liked our magazine then please make donation with paypal so we can pay for traffic on this server.

TOP Hry
01 Dyna Blaster 193 bodov
02 Mafia 171 bodov
03 Counter Strike: Condition Zero 170 bodov
04 Command and Conquer: Generals 166 bodov
05 Warcraft III:Frozen Throne 165 bodov
06 Elasto Mania 114 bodov
07 GTA III 111 bodov
08 Bulanci 93 bodov
09 Neighbours from Hell 2 90 bodov
10 Call of Duty: United Offensive 73 bodov
11 Carmagedon 72 bodov
12 Return to Castle Wolfenstein 68 bodov
13 Need for Speed - Porche 67 bodov
14 Call of Duty 65 bodov
15 BomberMan 62 bodov
Najnovsie clanky
Kvalitné služby podľa skúseností iných - TopSlužby.sk
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka 2. časť
Neverwinter nights
Children Of Bodom-Hatebreeder
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Kult Duny - 5. časť (Filmy, Hry)
Dobré ráno. (morc certa, hora incerta...)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Stretnutie Spoločenstva Tolkiena
GRAVE DIGGER – Knights Of The Cross
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka
Jackass
Vsetky clanky
Airsoft - Specnaz [4 clanky]
Básne [6 clankov]
Fantázia [4 clanky]
Filmy a DVD [51 clankov]
Hardware [10 clankov]
Hry [170 clankov]
AArgon
Bloodrayne
Bulanci
Call of Duty
Call of Duty: United Offensive
Command and Conquer: Generals
Counter Strike: Condition Zero
Fellowship Of The Ring
HALO: Combat Evolved
Half-Life 2
Homeworld 2
Jurassic Park: Operation Genesis
Kuramatic
Lionheart – Legacy of Crusader
Need for Speed Hot Pursuit 2
Neighbours from Hell 2
Neverwinter nights
Painkiller
Pitfall: The Mayan andventure
Prince of Persia – Sands of Time
Quake 2 D-Day
Red Faction
Red Faction 2
Ricochet Xtreme
Rune
The Thing
Tom Clancy`s Rainbow Six 3: Raven Shield
UNREAL 2 - The Awakening
Warcraft III: Reign of chaos
Warcraft III:Frozen Throne
Woodruff and the Schnibble of Azimuth
Worms 3D
viac...
Hry, návody [6 clankov]
Hudba [8 clankov]
Internet [7 clankov]
Knihy [6 clankov]
O AMME [4 clanky]
Pandemonium [10 clankov]
Poviedky [14 clankov]
Programy [18 clankov]
Rôzne [8 clankov]
Technické [3 clanky]
Úvahy [8 clankov]
Výuka [50 clankov]
Zábava [5 clankov]
Zdravie [15 clankov]
Celkovy pocet clankov: 407
Worms 
Hry | Dna 31.10.2001 | Frenky | 20 znamok, priemer 2.70 | 3212 videni | 1601 WAP videni

Caf(te) everybody.

Zasa sa stretávame pri jednej z mojich recenzií. Určite už každý pozná, alebo niečo počul o hre WORMS. Prvý diel WORMS urobil malú revolúciu v dejinách herného softwaru, ale pomaly už zapadá prachom a zatieňuje ho jeho mladší brat, WORMS 2, či WORMS REINFORCEMENTS. Stáva sa klasikou a práve klasika je moja. (Asi preto, že mám dosť času všetko preskúmať až do najmenších detailov a vypočuť si názory iných.) Takže nebudem písať o WORMS 2, ale o 1. dieli tejto úspešnej hry; pokúsim sa ju oprášiť od 3 ročného prachu (ten, kto vie počítať asi zistil, že vznikla v roku 1995). Takže; hra WORMS (jej autorom je Team17) sa na prvý pohľad veľmi podobá na hru LEMINGS. Zdanie klame. Prvé odlišné znaky sa nájdu hneď v menu, v ktorom nájdete 6 položiek: štart novej hry, nastavenie teamov wormsov (družstiev červov), iné nastavenia (audio, video, zbrane, štýl hry...), hodnotenie červov v tabuľke, kredity a východ. Celá hra sa ovláda myšou, ale nájdu sa aj skratkové povely na klávesnici (napr. dynamit je pod klávesou F5, alebo klávesa M ako Map zabezpečí zväčšenie záberu obrazu, proste mapa, či klávesa P ako Pause atď.). Poďme od konca. Pri kliknutí na nápis EXIT TO DOS sa hra automaticky zruší. Túto chybu sa autorom asi nepodarilo odstrániť, tak WORMOV vydali aj s uvedenou chybou. Štve ma ale to, že sa nikde o nej nezmienili a ani neospravedlnili;) Toť vsio k poslednej položke. Položku CREDITS a WORM RANKINGS (hodnotenie) ani nebudem opisovat. Pod nápisom WORM OPTIONS sa skrývaju ďalšie položky, kde sa dajú nastaviť zvuky + hudba = audio, video, nahrať alebo uložiť aktuálne nastavenie hry, nastavenia zbraní a nastavenia štýlu hry. Jediné, čo by stálo za zmienku je, že v audio položke sa dá vybrať jazyk, akým majú červovia hovoriť (anglicky, americkou angličtinou, francúzštinou, nemčinou), kvalita hovoreného zvuku, hlasitosť hudby a jej výber. Dajú sa tu testovať a prehrávať použité zvuky v tom-ktorom jazyku. (CENZI, pamätáš, uuu iii uuu, keď uvidia Thomhashov mozog?;))))) V TEAM ENTRY sa nastavujú jednotlivé teamy červov. Team môže byť ovládaný počítačom, ktorý môže byť veľmi dobrý, stredne dobrý, alebo úplne blbý, alebo človekom. Pri tomto sa trochu pristavím. Presnosť streľby veľmi dobrého počítača je 99%! Tým číslom 99 som myslel naozaj 99 trafených rán zo 100, pričom tá 1 rana je úúúplne odveci. 99-krát sa do mňa trafí s milimetrovou presnosťou a jednu ranu strelí úplne náhodne, proste hocikde, aj keď by sa tam mal nachádzať neviem kto. Raz sa dokonca stalo, že nepriateľský červík sa sám odstrelil na mesiac s polovicou svojho teamu. (Viete, v BANZAI MODe sa neradno zahrávať s BANANA BOMBou.) Tak toto teda autori nezvládli, ale pri CPU POOR (zlom počítači) sa to vyrovnáva. Teraz menšia charakteristika družstiev červov. Každé družstvo má svoj názov, svoju energiu (život) a 4 červov. Jeden z červov je kapitán. Život každého červa je štandardne nastavený na hodnotu 100, ale dá sa zmeniť aj na 500. (Najlepšie, podľa mňa, je 200.) Každé družstvo má svoju farbu, ale tá nie je stála. Keď hrajú 2 družstvá, 1. má farbu šedú alebo bielu a 2. má žltú.; keď hrajú 3 družstvá, pribúda farba modrá a keď 4, pribudne ešte červená. Čize nezáleží na tom, kto s kým hrá, ale v akom sú poradí a koľko teamov hrá a podľa toho dostanú aj svoju farbu. A teraz posledná, najdôležitejšia položka hry, START GAME. V tejto položke sa vyberajú družstvá, ktoré so sebou majú bojovať. Minimum sú 2 a maximum 4. Pritom vôbec nezáleží na tom, či družstvá sú riadené počítačom, človekom alebo Svätým Petrom. Keď proti sebe bojujú družstvá riadené čisto iba počítačom, dá sa to nazvať aj demom, aj keď demo sa spustí po určitom čase ničnerobenia v menu. (Najlepšia kombinácia je asi 2 ľudia a 2 počítače alebo 4 ľudia.) Po zvolení 2 - 4 družstiev si vyberáte krajinku, v ktorej chcete bojovať. Počítač ich vyberá náhodne, ale dá sa aj presne určiť, kde chcete bojovat. Stlačením SPACEu a následným zadaním kódu bojového poľa sa zobrazí tá-ktorá krajina. Boj môže prebiehať v pekle, na Sibíri, na Marse, na šrotovisku, v trópoch, v rozprávkovej krajine, v krajine sladkostí, na pláži pri mori... proste všade. Krajinku dopĺňa pekné pozadie. Autori ešte ku každému typu krajiny prirobili aj kvapalné skupenstvo hmoty. Na Marse sa to podobá na dáky sliz, v pekle na lávu alebo skôr oheň? V trópoch je to zase obyčajná voda a v krajine sladkostí karamel. Keď sa dáky červík dostane do bezprostrednej blízkosti s takouto hmotou, buď sa utopí, zhorí... proste je dead. Červík sa tiež dostane do mŕtvolného stavu, keď vyletí za hranice hracieho poľa. Lepšie povedané, nebude nebožtík, ale vypadáva z hry. Pri hre je možné vyberať si z bohatého arzenálu zbraní. Základnou a najpoužívanejšou zbraňou je BAZOOKA. Obdobou je riadená strela. Ďalej nasledujú granáty, fragmentálne bomby (alebo neviem ako to už ináč mám preložiť; skúste preložiť CLUSTER BOMB), samopal, brokovnica, (hmmm... ako preložiť DRAGON BALL, aby tomu každý rozumel?) dračia loptička, dynamit, mína, frčka do nosa, bombardovací nálet (air-strike) a teleport. Ak nechcete použiť žiadnu zbraň, či už projektyovú alebo inú, je tu možnosť špeciálnych nástrojov. Napr. úchytné (nepomýľte si s úchylným) lano (NINJA ROPE), ďalej... ako to len... no proste BUNGEE, zbíjačka (na zvislé kopanie), elektrický čakan alebo skôr horák na prekopávanie sa cez zem?? (na vodorovné alebo šikmé kopanie), kamikaze, postrčenie iného červíka v blízkosti, preskočenie ťahu, zátarasy, alebo sa dá úplne vzdať. Počas hry sa dajú získať aj špeciálne zbrane alebo rôzne výhody v podobe doplnenia zbraní. (Napr. taký airstrike - bombový nálet - sa dá použiť iba raz, ak to nezmeníte v konfigurácii hry.) Získať špeciálnu zbraň/výhodu môžete pomocou krabičiek, ktoré zhodia zásobovacie lietadlá po pár ťahoch. Keď krabičku červ zoberie a získa tým nejakú novú zbraň (alebo hocičo), patrí celému oddielu červov. Čiže sa nemusíte báť, že kým sa dostane práve ten červ, ktorý krabicu zobral, na ťah, už bude mŕtvy. Nie, aj keby mŕtvy bol, zbraň stále patrí celému teamu červov. Mezdi ne patrí napríklad MINIGUN - rotačný, SHEEP - ovečka, ktorá behá ako sprostá po okolí a vy ju môžete kedykoľvek odpáliť, ale do 10 sekúnd buchne sama (je silná ako dynamit) a BANANA BOMB - ako cluster bomb (pričom cluster bomb nemá silu ani ako mína, ale banana má silu dynamitu), po vybuchnutí hlavnej bomby sa ešte rozletí na 5 ďalších a každá z týchto bômb má silu dynamitu; čiže je to 6 dynamitov v 1 (6 in 1;) - proste najväčšia zbraň hromadného ničenia!! Celá hra je založená na ťahovom systéme, teda raz ide jeden, potom druhý hráč. Pritom však nemajú ťah všetci červíci z jedného družstva, ale iba jeden (vyvolený počítačom), ktorý má právo na pohyb, skoky, namierenie a nakoniec i streľbu. Po vystrelení sa už červík nehýbe a na rad ide družstvo nepriateľské. Výnimkou je brokovnica, ktorá ma 2 strely na 1 ťah a zbrane typu dynamit alebo mine. Pri nich sa po odpáleni ešte dá určitý čas bežať. (Predstavte si, že zápalite dynamit a nemôžete sa pohnúť;) Rozdiel je aj v použití zbraní. Pri bazooke, granáte, riadenej strele, cluster bombe, banana bombe... sa musí nastaviť sila, akou má červ vystreliť. Tým pádom sa ovplyvní aj trajektória letu. Pri riadenej strele sa musí označiť aj cieľový bod, kam sa má projektyl dostaviť a prípadne niekoho vyprevadiť zo sveta. Brokovnica, samopal, dragon ball, rotačný silu streľby nastaviť nepotrebujú. Pri airstrike-u stačí len kliknúť na miesto útoku atď. Bojovú atmosféru dopĺňaju rôzne pokriky/výkriky červíkov. Keď dlhšie nič nerobíte, začnú sa nudiť a vyzývať vas k streľbe, alebo vám začnú kývať. Keď sa nejaký červ trafí do nepriateľského červa, začne sa radovať a hulákať ako na lesi, že ho trafil a pod. Nepríjemne je, keď trafi červ svojho vlastného červa. Vtedy vám trafený červ nadáva do tupcov atď. Situácia no bojisku je ešte podfarbená krásnym divadlom úmrtia červa. Každý červ, ako som už vravel, má svoju energiu/život. Keď sa mu minie, zomiera. Najprv sa rozlúči s hráčom a okolím, a potom urobí autodeštrukciu (dá sa povedať, že samovraždu). Sám sa odpáli detonátorom, ktorý má každý červ pri sebe. Sila nálože, ktorou sa rozlúči s tamojším svetom nie je veľká - menšia ako mína (ako 1 bomba z cluster bomby), ale keď sa pri ňom nachádza nejaký červ, môže mu zobrať az 30 bodov z jeho života. Po červovi už nezostane ani pamiatky, hmmm... vlastne zostane. Zostane po ňom totiž náhrobný kameň a okuliare, ktoré nosí každý worm. Hra môže byť časovo obmedzená, záleží podľa hráča. Tiež sa dá nastaviť aj počet mín, ktoré sa majú nachádzať na bojovom poli. Aby hra vyzerala realistickejšie, autori nezabudli ani na vietor, ktorý je obzvlášť dôležitý, pretože ovplyvní konečnú trajektóriu letu. Tiež sa dá nastaviť jeho maximálna hodnota. Nezabudli ani na vlastnosti krajinky. Napríklad na gravitáciu, ktorá je na Marse a na Zemi rozdielna (na Marse je menšia), takže na Marse worm vyskočí 1.5-krát vyššie a ďalej ako na Zemi na pláži, či na Zemi v trópoch. Dôležitou vlastnosťou je aj odpor zeme - vlastne kĺzavosť. Keď do červa niekto strelí, bude sa ešte chvíľu premávať/kĺzať po zemi/podloží. Ak to bude niekde na pláži, kde je piesok -> je tam veľký odpor, po chvíli sa pohyb worma ukončí, ale ak sa taký incident stane na Sibíri, kde je sneh a ľad, môže sa stať, že ak sa v krajine nachádza kaňon, na konci ktorého je H2O, spadne do nej (do vody) a utopí sa. A ako som už na začiatku spomínal, dá sa nastaviť aj jazyk, ktorým budú červovia hovoriť/nadávať, hudba. Hra sa dá hrať v rôznych módoch. (Nastavuje sa to tiež vo WORM OPTIONS.) Zaujímavým je mód BANZAI, kedy zbrane, vlastne projektyly, majú o niečo ničivejší účinok a majú i väčší dosah. (Výborné pre odstraňovanie zeminy zo sveta/vesmíru;) V hre sa ešte dá pozapínať množstvo rôznych efektov. Napríklad taký replay, ktorý je štandardne zapnutý. Zapne sa pri zničeni 2 alebo viac wormov (podľa množstva odobratej energie), alebo pri poslednom výstrele. Hra je prepracovaná až do takých detailov, že je možné, aby sa červ pri svojom páde, zapichol do zeme prednou časťou tela. Vtedy mu chvíľu trvá, kým sa postaví na nohy... čo to potím, na chvost, alebo čo to tam vzadu má. No, ešte by som bol zabudol na jednu dôležitú vec, keď pri hraní hry stlačíte ESC, môžete sa vrátiť do hry (samozrejme), prerušiť hru, alebo (teraz to príde) zvoliť si SUDDEN DEATH MODE, to znamená, že každému wormovi už ostane len 1 bod života a i čo najmenší otras v pôde zapríčiní jeho smrť. To, že pri väčších výbuchoch sa trasie kamera, zem a zemina lieta všade po okolí už ani nemusím pri takejto hre pripomínať.

Hra beží v rozlíšení 320 x 200 x 256 farieb. Zvuková karta nie je podmienkou, ale keď je, atmosféra je super. Minimálna konfigurácia pre túto hru je: 386 DX 33Mhz / 4Mb RAM. Optimálna 486 DX2 66Mhz / 8Mb RAM + Sound Blaster. Najlepšie však beží na 486 DX4 100Mhz / 16Mb RAM + Sound Blaster 16bit alebo Gravis 1Mb a výkonnejších počítačoch. (Len medzi nami, vyriedené to má presne 4 Mb [bez hudby], po zbalení to vyjde na 2 diskety.)

Moje hodnotenie:

Hudba - x (nehodnotím, lebo som ju nepočul)
Zvuky - 7/10
Grafika - 7/10
Hrateľnost - 8/10
Originalita - 9/10

Celkový dojem - 7/10

FRENKY


Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa
Najnovsie clanky od tohto redaktora
Podobne clanky