Hlavne menu We are sorry, but magazine AMMO is suspended. Here is just read-only access to the articles archive. Some features are removed because they were outdated, pointless in read-only (voting and pools), or it was missused by spammers (comments) etc. Now the webpages aren't maintained so when something will get broken most probably it won't be fixed at all. If you liked our magazine then please make donation with paypal so we can pay for traffic on this server.

TOP Hry
01 Dyna Blaster 193 bodov
02 Mafia 171 bodov
03 Counter Strike: Condition Zero 170 bodov
04 Command and Conquer: Generals 166 bodov
05 Warcraft III:Frozen Throne 165 bodov
06 Elasto Mania 114 bodov
07 GTA III 111 bodov
08 Bulanci 93 bodov
09 Neighbours from Hell 2 90 bodov
10 Call of Duty: United Offensive 73 bodov
11 Carmagedon 72 bodov
12 Return to Castle Wolfenstein 68 bodov
13 Need for Speed - Porche 67 bodov
14 Call of Duty 65 bodov
15 BomberMan 62 bodov
Najnovsie clanky
Kvalitné služby podľa skúseností iných - TopSlužby.sk
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka 2. časť
Neverwinter nights
Children Of Bodom-Hatebreeder
Kult Duny - 6. časť (Bonus)
Kult Duny - 5. časť (Filmy, Hry)
Dobré ráno. (morc certa, hora incerta...)
Kult Duny - 4. časť (Knihy 2/2)
Stretnutie Spoločenstva Tolkiena
GRAVE DIGGER – Knights Of The Cross
Kult Duny - 3. časť (Knihy 1/2)
Kult Duny - 2. časť (Pojmy)
Kult Duny - 1. časť (Úvod)
LOTR - Dve veže - Parodia - Scénka
Jackass
Vsetky clanky
Airsoft - Specnaz [4 clanky]
Básne [6 clankov]
Fantázia [4 clanky]
Filmy a DVD [51 clankov]
Hardware [10 clankov]
Hry [170 clankov]
AArgon
Bloodrayne
Bulanci
Call of Duty
Call of Duty: United Offensive
Command and Conquer: Generals
Counter Strike: Condition Zero
Fellowship Of The Ring
HALO: Combat Evolved
Half-Life 2
Homeworld 2
Jurassic Park: Operation Genesis
Kuramatic
Lionheart – Legacy of Crusader
Need for Speed Hot Pursuit 2
Neighbours from Hell 2
Neverwinter nights
Painkiller
Pitfall: The Mayan andventure
Prince of Persia – Sands of Time
Quake 2 D-Day
Red Faction
Red Faction 2
Ricochet Xtreme
Rune
The Thing
Tom Clancy`s Rainbow Six 3: Raven Shield
UNREAL 2 - The Awakening
Warcraft III: Reign of chaos
Warcraft III:Frozen Throne
Woodruff and the Schnibble of Azimuth
Worms 3D
viac...
Hry, návody [6 clankov]
Hudba [8 clankov]
Internet [7 clankov]
Knihy [6 clankov]
O AMME [4 clanky]
Pandemonium [10 clankov]
Poviedky [14 clankov]
Programy [18 clankov]
Rôzne [8 clankov]
Technické [3 clanky]
Úvahy [8 clankov]
Výuka [50 clankov]
Zábava [5 clankov]
Zdravie [15 clankov]
Celkovy pocet clankov: 407
UFO: Enemy Unknown 
Hry | Dna 7.10.2001 | Frenky | 13 znamok, priemer 2.69 | 3670 videni | 591 WAP videni

Väčšina z vás vie, že slovo UFO vzniklo zo slov Unidentified Flying Object. A práve UFO (ako už z názvu vyplýva) je základom tejto hry. Keďže som UFO neprešiel a ani som ho veľmi nehral, veľa si od tejto recenzie nesľubujte. UFO je strategicko - akčná hra, ktorá je založená na systéme ťahov, čiže to nie je realtimovka. Nemá bohvieaký príbeh (dej), o ktorom sa dozvedáme už z dema, ktoré tiež nie je bohvieako spracované, ale zato je pôsobivé. (Pravdaže táto hra nie je najnovšia, takže v období, keď ju vyrobili, to bolo perfektné demo.) Ide tu o zneškodňovanie úf a ufákov, čiže posádky ufa, prípadne o oslobodzovanie krajín od ufóncov. Takže ten príbeh (bude krátky). No, voľakedy v ďaaalekej budúcnosti, presnejšie v roku 1999 sa stalo to, že planétu Zem začali napádať odporní ufónci, ktorí ľudom robili ešte horšie veci, ako je smrť. Tak sa stalo to, že všetky veľmoci sveta (ale aj ostatné štáty) sa spojili proti ufákom a vytvorili tak organizáciu s názvom X-COM, ktorá mala Zem pred ufami chrániť a likvidovať ich. Pre X-COM pracovali najväčšie mozgy a najlepší žoldnieri tohoto storočia. Samozrejme, že tí nepracovali zadarmo, a tak museli X-COMu prispievať všetky státy. Tie platili organizácii podla toho, ako kvalitne a koľko úf zneškodnila, prípadne koľko miest oslobodila spod teroristickej nadvlády ufóncov. Samozrejme, že peniaze X-COM získaval nielen z almužien, ktoré mu dávali štáty (to by sme tomu dali, čo?), ale aj z predaja nepotrebných vecí ako napríklad zvyšné lekárničky, zbrane, náboje, zvyšky ufóncov alebo dokonca živí ufónci, granáty, svetlice, míny... Podľa toho, koľko peňazí mali, si mohli dovoliť nakúpiť rôzne ďalšie potrebné veci (tanky...), alebo nakúpiť viacej vedcov na výskum... Apropos, vedci. Viete, že bez vedy a neustáleho skúmania by sme boli ešte stále v dobe kamennej? Platí to aj v UFE. Zo začiatku, keď na Zem útočili ešte neskúsení ufónci so zastaralými zbraňami, mal X-COM výhry vo vrecku. Ale neskôr, keď už mali potrebné informácie o Zemi, ľudoch a vôbec, bola naša pozemská technika v podstate nanič. Preto si museli najať vedcov, ktorí by kráčali s dobou. Zo začiatku mal X-COM iba smiešne pušky, ba dokonca aj pištole. Neskôr, keď ufónci pritvrďovali, museli vymýšľať nové, účinnejšie zbrane ako laserové pušky, plasmové pušky, ochranné plášte atď. Ale nezabudli sme na dáku vec? Áno, kto všetky tieto veci vyrábal. Boli to inžinieri, ktorí tiež nepracovali zadarmo. Tak to by bolo. Teraz sa určite pýtate, ako to vyzeralo na takej základni, ktorá X-COMu patrila. Štáty sa dohodli, že X-COMu teda priradia jednu základnú stanicu, ktorá by sa rozprestierala na ploche 3600 metrov štvorcových (dosť málo, čo?), čo predstavuje 60 krát 60 metrov. Ked si to rozdelíme na polia so stranami 10 krát 10 metrov, výde nám z toho, že základná stanica mala 6 krát 6 takýchto polí, tj. 36. Napríklad taký hangár pre bojové, ale aj výsadkové lietadlá zaberal 2 krát 2 polia, čiže 4. Stanica bola štandardne vybavená tromi takými hangármi. Ďalej jedným malým radarom, jednou obývacou izbou pre 50 ľudí, skladom, laboratóriom, pracovňou - výrobňou a samozrejme prijímacou miestnosťou, kde sa prijímali objednané veci. ďalej si organizácia mohla ešte dokúpiť na stanicu sklad pre živých mimozemšťanov, veľký radar a sam site na obranu základne. Prečo sklad pre živých mimozemšťanov? Pretože pri akcii jednotky X-COMu mimozemšťanov zabiť nemuseli, ale mohli ich uspať/omráčiť, a potom ich previezť na základňu, kde ich pitvali, alebo vypočúvali. Takto sa dozvedeli oveľa viac a oveľa kvalitnejšie informácie ako z výskumu, kde si vedci mohli len domyslieť, čo to asi tak mohlo byť. Vývoj sa tak pohol oveľa dopredu a X-COM nemusel zbytočne desiatky dní vyvíjať nepotrebné veci. Tak si ušetrili námahu na výskum hociakých vecí, ktoré našli u mimozemšťanov. Bola by sranda, keby desiatky dní skúmali kefku na zuby. Prečo veľký radar? Pretože (ako už z názvu počujete) veľký radar zachytil ufá z väčšieho územia, ako malý radar. Avšak veľký radar sa točil oveľa pomalšie ako radar malý, a preto zachytával iba stredne veľké a veľmi veľké telesá. Zato malý zachytával telies viacej (čiže aj malé telesá), ale mal menší dosah. Preto bolo výhodné ponechať si aj menší radar. Prečo sam site? Pretože keď sa ufónci dobre informovali od ľudí, ktorí v nádeji, že sa zachránia (neskôr ich aj tak zabili), všetko o X-COMe vyklopili, začali X-COM napádať. No a sam site mali za úlohu túto háveď odstrániť z oblohy a zároveň ochrániť pred ich útokmi. Pretože sam site mali 50 percentnú účinnosť, bolo dobre postaviť si dvoje. Vráťme sa k základniam. Keďže ešte vtedy na Zemi existovali súkromníci, ktorí vlastnili 99 percent Zemskej pôdy, účtovali si mastné dane jednak za pôdu, na ktorej stála základňa a jednak za využité priestory. A toto všetko znásobte počtom základní. X-COM totiž nemohol mať iba jednu základňu, pretože by tak nemohol dokonale chrániť celú Zem. Vlastne mohol, ale keby sa ufónci asimilovali medzi ľudí, stratil by postavenie (ufáci nepôjdu sami proti sebe) a prestal by dostávať od tej-ktorej krajiny peniaze. Samozrejme, že keď mal X-COM dobré výsledky, dostal aj dáku tú odmenu, ktorá sa mohla pohybovať od 500 000 do tých 5 000 000. (Nie je to však stanovené natvrdo.) Maximálny počet základní, ktorý X-COM za svoje pôsobenie dosiahol, bol 8. A teraz si predstavte, že tým najväčším mozgom, ktorý X-COM riadi, ste vy. Vidíte, čo všetko mala organizácia na práci. Vráťme sa trochu do reálu a celú hru zhodnoťme. Takže najprv poďme na grafiku. Hra beží v rozlíšení 320 na 200 v 256 farbách (ako každá klasika). Hra sa odohráva v troch fázach a podľa toho je urobená aj grafika. Prvá fáza je, keď ste ešte ufo nezachytili. Pred sebou máte Zemeguľu, s ktorou môžete rôzne manipulovať. Nie je bohvieako krásna, ale na tie časy to bolo super. Ďalej si môžete vybrať z položiek bohatého menu ako napr.: grafy, základne (kde si môžete kúpiť novú základňu, vymýšľať, vyrábať, nakupovať zbrane, miestnosti a ľudí, predávať alebo vyhadzovať ľudí, pozrieť si informácie o základniach...), nastavenia hry, príjmy peňazí od štátov a nakoniec vypustenie lodí (či bojových, či výsadkových). Druhá fáza hry nastane vtedy, keď ste už ufo zachytili. Vtedy máte rovnaké možnosti ako vo fáze prvej, ale odporúčal by som vypustiť jedno - dve bojove lietadlá, podľa toho, aké veľké ufo je. Keď lietadlo ufo dostihne, zobrazí sa tabuľka, kde si nastavíte štýl útoku na ufo a ostatné veci alebo v beznádejnej situácii môžete z boja zdrhnúť. Pre veľmi malé a ufá menšieho kalibru odporúčam agresívny útok. Pre stredne veľké ufá zase štandardný útok a pre veľké ufá útok z diaľky. V tomto prípade vyšlem viacej bojových lietadiel a útočím v letke. Ufo môžete zachytiť v štyroch fázach. Buď keď letí (to je tá zvyčajnejšia situácia), keď "sedí" - neletí, keď napadne nejaké mesto a začne ho terorizovať (práve táto situácia je zachytená v deme), alebo keď ufo napadne vás (vašu základňu). Tretia fáza hry (tá najzaujímavejšia) je, keď na miesto lokalizovania ufa vyšlete výsadky. Vtedy už ide do tuhého. Ja osobne som si zvolil pre každý typ ufóncov inú stratégiu. Pre najznámejších sectoidov je účinná taktika prieskumu v trojici. (Keď zbadá jeden žoldnier sectoida, ďalší dvaja ho dostanu.) Ale dajte si tiež dobrý pozor s rozmiestňovaním jednotiek. Keď budú na jednej kope, všetkých zabije jeden granát, a keď budú od seba ďaleko, jeden vojak bude na ufónca vidieť a ostatní nie. Dobré je ešte, keď si budete zálohovať časové jednotky na streľbu v ufáckom ťahu. Najúčinnejšia (podľa štatistík) je mierená strela - aimed shot, ktorá však nie je praktická, lebo berie veľmi veľa časových jednotiek. Najúčinnejšie (podľa mňa) sú tri nemierené strely - auto shot, lebo sú praktické. Berú málo časových jednotiek a z troch striel sa určite trafí aspoň jedna (je to odskúšané). Najmenej používaná a najmenej účinná je jedna nemierená strela - snap shot, ktorú nepoužívam skoro vôbec. Síce bere málo časových jednotiek, ale používam ju iba zo zúfalstva (však možno sa trafíme, načo je predsa saveovanie?). Dávajte si však na všetkých ufákov dobrý pozor, lebo väčšina z nich používa plasmové zbrane a pre človeka bez štítov je jedna rana smrteľne nebezpečná. Vtedy sa spoliehajte na "škuľavosť" ufóncov. Aj keď ufónec človeka iba zraní, nie je to dobre, lebo mu môže poklesnúť morálka (však komu by nie, keď je skoro sám v krajinke plnej cudzích bytostí) alebo môže spanikáriť a strieľať všade dookola (a zraniť tak ostatných), prípadne sa môže nasrať a zahodiť svoju zbraň. Najhoršie však je, keď sa dostane pod ufácke ovládanie. Odporúčam nestrieľať si po ňom, lebo po jednom ťahu sa z toho dostane (ak ho však zase nezhypnotizujú). Veľmi dôležité je saveovanie aj na viac pozícií. Ak vám nevyjde ťah, alebo vám ufónci niekoho zabijú a pod., je dobré si to znova nahrať. Je malá pravdepodobnosť, že by sa mimozemšťania trafili aj na stý pokus (ak od neho nestoja 2 políčka). Ak vojaka zrania a vy ho ešte na misii neošetríte, bude sa na základni liečiť a niekoľko dní nebude môcť ísť na misiu. To je veľmi zle, lebo vám potom môže chýbať. Hlavne, ak je to vojak s vysokou hodnosťou. Vtedy môžu ostatní vojaci nepresnejšie strieľať, ľahšie podľahnú panike..., pretože ostali bez podpory. Aha, hodnosti. Vojaci sú povýšení podľa toho, koľko a akých ufóncov zabili. Teda na misiách sa trénujú.Ak budete chodiť na misie s menej vojakmi, každý zabije ufóncov viac a budú lepšie vycvičení a dostanú vyššiu hodnosť. Ale neodporúča sa chodiť na misiu s jedným alebo dvomi vojakmi. Myslím si, že by dlho nevydržali. Bohate by stačilo 6 vojakov. Neskôr, keď budú lepšie vycvičení, budú mať okolo 200 časových jednotiek z pôvodných 50. A zlepší sa streľba na živý cieľ (-: a pod. Trochu som odbočil od témy recenzia k téme návod (mne sa to stáva dosť často). Takže poďme na grafiku doslovne. V tej tretej fáze je teda grafika najpestrejšia. Prostedie sa mení podľa toho, či hráte misiu cez deň, za súmraku alebo v noci. (V noci je to najnevýhodnejšie pre zlú viditeľnosť.) Ďalej je na hre zaujímavé, že keď pôjdete dvakrát na to isté miesto, vždy bude iné prostedie. Teda UFO je hra pre tých, ktorí nemajú radi, ak sa hra opakuje, lebo si ju chcú zahrať aj 2 - 3 razy po sebe. Ďalej je vynikajúce, že autori si dali tú námahu a zistili si potrebné údaje o krajinách, v ktorých bude X-COM bojovať, čiže o všetkých. Ak zostrelíte ufo nad Afrikou, určite nebudete hrať misiu v prostredí džungle, ale na púšti. (Teda ak sa nenachádzate v oblasti Konga.) Ak zase pôjdete na misiu do dákeho mesta, aby ste ho oslobodili, budete sa pohybovať naozaj v meste. Môžete loziť po domoch a panelákoch ako zbesnení. Je to prepracované až do takých detailov, že na misii sa môžete stretnúť s benzínovou pumpou či obchodom. A to nehovorím o tom, že na benzínových pumpách sa tankuje benzín. Čiže ak máte možnosť, vyhnite sa týmto miestam, lebo by stačil jeden výstrel, aby ste prišli o polku posádky. (Dobre je, ak sa tam skryjú ufónci, potom majú po chlebe.) Jediné, čo môžem na mapách levelov skritizovať je, že sú dosť malé. Ale pre niekoho je to výhoda (pre mňa), ale pre niekoho zase nevýhoda. (Robím predsa recenziu pre všetkých.) V UFE 2 je to už ako tak vyriešené. Ďalej je to inteligencia ufóncov, ktorá je tiež na veľmi vysokej úrovni. V hre máte možnosť si nastaviť jej obtiažnosť a podľa toho sa budete musieť aj "obracať". Už by sme to mohli ukončiť, čo? Tak to skrátim. Zvuky sú priemerné a trochu zaostávajú za ostatnými hrami. Teší ma aspoň to, že nie sú použité rovnaké zvuky pri kráčaní po železnej podlahe a po piesku. Hudba. Tiež to nie je dokonalé. Niekedy ani neviem, či sa to dá hudbou nazvať, lebo hudba v UFE je väčšinou psycho, ale zato dobre pôsobí na nervy a "deptá". Perfektné je to hlavne v noci v meste (teroristická misia), kde vás môže vyľakať aj obyčajný človek. Tak, a toto je už naozaj koniec. Ešte si pozrite moje hodnotenie.
HUDBA - 5/10
ZVUKY (FX) - 5/10
GRAFIKA - 6/10
HRATEĽNOSŤ - 8/10
CELKOVO - 6/10


Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa Obr�zok - Klikni a zv�?�� sa
Najnovsie clanky od tohto redaktora
Podobne clanky